Project in de kijker: Renovatie van een landingsbaan op de luchthaven

De renovatie van de belangrijkste landingsbaan van Brussels Airport Company? Dat is een project voor Solid Talent. Lees er hier alles over.

De luchtvaart is een sector waar elke verloren minuut geld kost. Net in 2020, een uitzonderlijk jaar, stond Brussels Airport Company voor een belangrijk project: de renovatie van RWY 07L/25R, de belangrijkste start- en landingsbaan van de Brusselse luchthaven.

Voor zo’n uitdagend project is een gespecialiseerd team nodig om de werken van de aannemer op te volgen. Daarom schakelde Brussels Airport Company Solid Talent in, want met onze Solid Solutions konden we dit project van a tot z in goede banen leiden (no pun intended).

Meer weten? Hieronder ontdek je hoe we de renovatie van RWY 07L/25R hebben aangepakt!

De renovatie van RWY 07L/25R

Fase 1: De inhoud van het project

In de eerste fase van een Solid Solutions project luisteren we altijd eerst naar de vraag van de klant. De vraag van Brussels Airport Company was duidelijk: om de veiligheid van het luchtverkeer in de toekomst te blijven garanderen, had de landingsbaan een grondige opknapbeurt nodig.

Veiligheid was hét sleutelwoord bij dit project. De werken moesten namelijk uitgevoerd worden tijdens een continu af- en aanvliegen en taxiën van vliegtuigen op de luchthaven. Vliegtuigen die bovendien tijdelijk via een andere landingsbaan moesten landen en vertrekken.

Een logistieke uitdaging dus, waarbij planning van essentieel belang was om ervoor te zorgen dat consultants in the field in alle veiligheid konden werken en het vliegverkeer zo weinig mogelijk hinder zou ondervinden van de renovatiewerken. Gelukkig houden we bij Solid wel van een uitdaging.

Fase 2: De voorbereiding

Wanneer de inhoud van het project gekend is, gaan we aan de slag om de juiste mensen te zoeken. Voor Brussels Airport bestond het projectteam van Solid uit deze profielen:

  • Werftoezichter
  • Technisch administratief bediende
  • Landmeter


In totaal waren zo’n 35 personen verantwoordelijk om de werf te beheren (inclusief medewerkers van Brussels Airport Company). Samen hebben ze zo’n 15.000 uren in de voorbereiding van het project gestoken. En dat was, gezien de logistieke omvang, nodig.

Nog voor het project van start ging, moesten onze consultants eerst slagen voor examens rond Health & Safety. Zo was er bijvoorbeeld een examen voor het behalen van een rijbewijs om individueel op de tarmac airside rond te rijden en het behalen van een veiligeidheismachtiging.

Daarna stonden 2 opleidingsdagen op het programma waarin onze consultants alles te weten kwamen over het project. Ze konden technische kennis delen en werden helemaal ondergedompeld in alles wat te maken heeft met de wetgeving rond ‘airside’. Dat zijn de regels die van toepassing zijn op en rond de landingsbaan.

Wanneer de consultants de nodige certificaten op zak hadden en helemaal voorbereid waren, kon de planning worden vastgelegd. De voorbereidende werken zouden een 5-tal dagen duren (van 8 tot 13 juli 2020). De renovatiewerken zelf namen een 6-tal weken in beslag (van 13 juli tot 23 augustus). Om de impact van de werken te beperken en de landingsbaan zo snel mogelijk terug in gebruik te nemen, zouden de werkzaamheden in een volcontinu systeem uitgevoerd worden. Dat betekent 7 dagen op de 7, 24 uur per dag.

Fase 3: De uitvoering en oplevering

Landingsbaan 07L/25R had een grondige opknapbeurt nodig. Zo werden in de eerste plaats de bovenste asfaltlagen vervangen. Hiervoor werd maar liefst 70.000 ton asfalt gebruikt op een totaaloppervlakte van 270.000 m², ongeveer 40 voetbalvelden. 

Daarnaast werd het bebakeningsysteem (het geheel aan oriëntatiepunten en verkeerstekens) onder handen genomen. Hiervoor was ongeveer 25.000 liter verf nodig. De landingsbaan kreeg ook 2.000 nieuwe, energiezuinige LED-lampen en de bekabeling van het bebakeningssysteem werd verbeterd. Ten slotte werd er ook aandacht gegeven aan het afwateringssysteem, met nieuwe goten en rioleringsbuizen.

Onze Solid consultants stonden ter plekke mee in voor het werftoezicht. Ze controleerden dus het geleverde werk op kwaliteit en veiligheid, volgden de werken op, voerden opmetingen uit, deden nazicht, enz. Ook zorgden we steeds voor een duidelijke en transparante rapportage naar de klant.

“Dankzij een goede voorbereiding samen met alle stakeholders, het harde werk van alle aannemers en de gunstige weersomstandigheden op de belangrijke momenten zaten de werken steeds op schema”, aldus Brussels Airport Company. Daardoor kon de landingsbaan volgens de planning en na de laatste veiligheidstest terug in gebruik worden genomen.

Op 6 weken tijd werkten zo’n 1.000 mensen mee aan dit project, dat op tijd en binnen het budget werd opgeleverd. RWY 07L/25R kan nu voor minstens 15 jaar weer veilig gebruikt worden.

Fase 4: Lessons learned

De belangrijkste toegevoegde waarde van Solid tijdens dit project was dat alle fases tussen voorbereiding en uitvoering vlot in elkaar overvloeiden. Zo ondervond het weinige vliegverkeer dat er was geen hinder van de werken (en andersom).

Bovendien konden we fouten en ongelukken voorkomen door tijdig te communiceren over de aangekondigde faseringen naar de Airside Inspection. Hierdoor konden aannemers ook altijd tijdig starten aan een fase waar een specifiek tijdsslot voor voorzien was.

Door goed te plannen, communiceren en op te volgen heeft Solid er mee voor gezorgd dat dit grote project binnen de planning afgerond werd. En dat zonder de kwaliteits- en veiligheidsvereisten uit het oog te verliezen.

Ook een project op de planning?

Staat er bij jouw bedrijf ook een project op de planning? Een constructieproject, een turnaround of een tankproject? Aarzel niet om ons te contacteren. Wij bekijken graag hoe we jou zo goed mogelijk kunnen helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte

Ben je helemaal door deze blog geracet? Kijk je nu al uit naar het vervolg? Schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief voor extra blogs, informatie en behind-the-scenes te verhalen.

Contacteer ons